Nauka opiera się na konwersacji. Uczniowie są na wyrywki pytani o różne rzeczy związane ze słownictwem wprowadzonym na danej lekcji i nie mają czasu na głębsze zastanowienie się - automatycznie udzielają odpowiedzi przy wsparciu lektora.
Duży nacisk kładzie się na wielokrotne powtarzanie materiału. W tej metodzie uczniowie nie zapisują nowych słówek i nie robią notatek. Nauczyciel ma za zadanie natychmiast poprawić błędy w wypowiedziach uczniów. Metoda bezpośrednia przypomina sposób, w jaki języka uczy się dziecko - słuchając i automatycznie powtarzając.
Metoda pokonuje językową nieśmiałość i słabe zdolności językowe. Jest odpowiednia dla dzieci (od 7 roku życia), młodzieży jak i dorosłych.
Już w pierwszej książce tej metody wprowadzane są elementy konwersacji. Lektor prowadzi 'mini' konwersacje, żeby uczniowie mogli zacząć używać języka angielskiego na swój własny sposób tworząc własne zdania, stawiając pytania i formując odpowiedzi. W drugiej książce uczniowie zaczynają prowadzić proste rozmowy.
90% zajęć to mówienie. Metoda jest wyjątkowo efektywna w pokonywaniu barier, a w szczególności językowej nieśmiałości lub słabych zdolności językowych. Osoby, które wiele lat uczyły się metodami tradycyjnymi ale nie potrafią mówić w krótkim czasie opanowują analogiczny zakres materiału.
Nauczyciel zadaje pytania i uczeń, przy wsparciu nauczyciela, od razu odpowiada. Nauczyciel na bieżąco poprawia błędy uczniów. Metoda ta wyklucza potrzebę ułożenia odpowiedzi najpierw w myślach i dopiero potem jej wypowiedzenia. Tak jak kierowca podczas jazdy samochodem nie zastanawia się nad zmianą biegów czy hamowaniem. Uczeń w podobny sposób automatycznie odpowiada na pytanie nie zastanawiając się nad jego sensem. Wykorzystywane są te części mózgu, które odpowiadają za podświadome uczenie się.
Metoda bezpośrednia stawia na wielokrotne powtarzanie i utrwalanie materiału. Pierwsza połowa lekcji to powtórka z poprzednich lekcji. W drugiej połowie przekazywany jest nowy materiał, który może zawierać krótkie czytanie lub dyktando. Tak jak dziecko uczy się powtarzając dźwięki słów mamy lub taty, tak i uczniowie wielokrotnie powtarzają materiał. Powtarzanie materiału o dziwo nie jest nudne. Uczniowie są wyrywkowo pytani, a każde pytanie jest inne. Często szybkość powtarzania może powodować zabawne odpowiedzi, które oczywiście są na bieżąco poprawiane.
Uczeń nie musi rozumieć pytania, które słyszy pierwszy raz. Wszystkie pytania i odpowiedzi są powtarzane wielokrotnie, więc zrozumienie może przyjść dopiero za trzecim, czwartym lub kolejnym razem. Tylko przez mechaniczne powtarzanie można osiągnąć szybki refleks, potrzebny żeby móc z drugą osobą konwersować. Powtarzamy materiał do momentu kiedy uczeń zaczyna rozmawiać nie analizując wstępnie w myślach wypowiadanych kwestii.
Metoda ta może szokować na początku. Uczeń może być zaskoczony tempem i sposobem prowadzenia zajęć. Podczas lekcji uczeń nie pisze słówek, nie robi notatek, nie zagląda do podręczników. Po zakończeniu każdego etapu jest szybka powtórka materiału.
Wszystki elementy nauki języka są zawarte w Metodzie. Podczas zajęć uczymy się również czytania, pisania i gramatyki. W podręcznikach 'Direct English' są oddzielne ćwiczenia z gramatyki które uczniowie rozwiązują podczas lekcji. Jednak przede wszystkim ucznioiwe uczą się mówić i porozumiewać w języku angielskim - najważniejszy element nauki języka.